Stylist, stylistuddannelse, stylist uddannelse, StyleAdvisor, tøjbutik, butiksassistent

Det Har Du Ikke Råd Til!

Stylist, stylistuddannelse, stylist uddannelse, StyleAdvisor, tøjbutik, butiksassistent

Januar 2015 – Månedens Artikel.

Duer Ikke – Dig kan vi ikke hjælpe i denne butik.

Om det dyre snobberi.

Da jeg var yngre spillede jeg teater og klaver i et væk. Jeg ville være skuespiller eller pianist.

Vi der havde den type interesser, så nærmest ned på piger og kvinder der gik meget op deres udseende og tøj. Overfladisk, lød stemplet. Det vigtige var den man var som menneske– at have det sjovt og at levere godt – det kunne mærket i nakken af dit tøj ikke levere for dig.

Da jeg åbnede min tøjbutik i 2004 var jeg nærmest flov over, at være gået over ”på den anden side”, at være blevet en af ”dem” – dem jeg tidligere havde dømt som værende overfladiske.

I dag kan jeg se, at tøj faktisk kunne have hjulpet mine teaterdrømme over stepperne.

At tøjet du bærer er et visitkort – et øjebliksbillede du efterlader.

De mennesker du møder afkoder og fornemmer ud fra hvad de ser, hvem du er. Er du lige så dygtig, kreativ, omstillingsparat som du siger?

Eller sagt på en anden måde:

Tøj og bevidst styling er et middel til at opnå det du vil – fordi andre kan se, at der er overensstemmelse mellem det du fortæller at du kan – og det du udstråler – det kaldes integritet.

Men!

I min optik driver mange stylister, meget butikspersonale samt tøjbutiksejere det for vidt.

De glemmer at penge er penge og mennesker er mennesker – at vi alle er lige gode, og at penge er lige meget værd uanset, hvilke tøjmærker du som kunde bærer. Vi har alle vores unikke smag og historie. Vi har grunde til at klæde os som vi gør.

Jeg oplever mange butiksansatte, butiksejere og stylister, der opfører sig som smagsdommere – de yder dårlig eller slet ingen service og behandling af mennesker der ikke er ”fine nok.”

Det er netop kommet mig for øre, at en kunde har oplevet at blive afvist i en butik, med kommentaren: ”Vi har vist ikke noget du har råd til”.

Det jeg glæder mig over er, at butikker der yder en service som den, ofte kunne have tjent rigtig mange penge med de rette kompetencer. Uden ansatte, der rummer viden og empati straffer butikkerne så og sige sig selv.

Snobberi og smagsdomme fortæller mere om den der dømmers talent og personlighed, end om dig der dømmes.

Jeg udbyder kurser til ansatte i butikker i at kunne yde enestående hjælp i prøverummene.

Gode oplevelser spreder sig som ringe i vandet. Det er positiv energi og det smitter alle steder.

Mennesker der får dig til at føle dig mindre værd grundet dit udseende eller tøj er ikke værd at lege med.

Heldigvis findes der også massere af butikker, hvor dejlige ukrukkede kvinder er ansat – jeg nævner her: Superlove, Companys i Lyngby, hvor jeg blandt andre steder, virker som personal shopper.

Vil du have hjælp til at style dit tøj med sikker hånd?

1. Så er en personal shopping session helt sikkert noget for dig. Her lærer du enkelte stylingteknikker tilrettet dig og dit behov.

Du kan læse mere om personal shopping HER.

 

2. Vil du bare vide ALT – og jeg mener ALT: Kunne tumle alle mine lækre Ipoint stylingteknikker – og kende alt til stylingens fundament. Unik viden der tager din stil og garderobe til nye højder igen og igen? Vil du yde top kvalificeret, motiveret og autentisk service for dine kunder, enten som stylist eller i butik, for dine veninder eller dig selv. Så er StyleAdvisor stylistuddannelsen uden tvivl dit – Must Go That Way. Du kan læse mere HER

  • Hvad skal der til for at du føler dig godt tilpas ved at handle i en butik og kommer igen?
  • Hvad er en dårlig oplevelse for dig, når du handler tøj?

 

(C) Master StyleAdvisor Stylist, Malene Blaabjerg

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *