Klædt På Med Stylingsprog- Om Stylinghjælp I Butikker

butikskursus, stylingteknikker, Ipoints, styleadvisor, stylist

Marts 2015 – Månedens artikel

Hvorfor lytter du til ekspedienten i tøjbutikken?

I går, da jeg er inde i en butik – oplever jeg noget skønt.

Ekspedienten – i færd med at betjene sin betalende kunde, giver sin kunde tryghed og glæde ved sit valg af tøjkøb. Og hun gør det med et sprog, der viser, at hun hun har tjek på det der, med tøj og styling.

Jeg hoppede helt af glæde inden i – for det var jo en Ipoint stylingteknik  (Ipoints er stylingteknikker, som jeg har udviklet), jeg hørte brugt. Jeg lyttede med en vis forundring, for jeg har ikke undervist denne ekspedient.

Lidt efter, smilede ekspedienten til mig og forklarede sin kunde, at hun faktisk havde lært denne teknik af mig, da jeg sidst holdt stylingevent i deres butik under modeugen.

Da vi blev alene, fortalte ekspedienten mig glad, at hun havde erfaret, at denne Ipoint stylingteknik ikke kun forandrede hendes eget look – men også hendes måde at inspirere sine kunder på.

Jeg spurgte hende – om hun er klar over – hvad der gør værktøjet så powerfuldt.

”Hmmm”, lød svaret eftertænksomt– ”fordi jeg nu ved noget om farver og bruger dem?”

”Nej”, kunne jeg svare tilbage.

”Det der gør det så effektfuldt er, at du taler om styling med et sprog og en viden, der gør, at kunden kan høre budskabet. Den kunde du lige har betjent – er meget ændre end dig – og I har måske ikke samme stil – men hun hørte klokke klart dit budskabet om, hvordan hun kan forny sit look, og det gav mening for hende. Alle tanker om, hvorvidt du har ret i det du siger, fik ingen plads i hendes tanker, og hun føler sig rigtig glad og godt behandlet”.

Forestil dig nu, at du er hos frisør, du har hørt er dygtig, men hun har en frisure du ikke kan lide.

styladvisoruddannelsen, stylistuddannelse, stylist, butikskurser, styling styleadvisor

Hun skal vejlede dig til en ny frisure, og det kan hun gøre på to måder:

  1. ”Jeg synes den frisure er pæn – det tror jeg du vil se godt ud med”
  2. ”Hun forklarer dig om hårtyper – og hvilken slags hår du har, og hvilke muligheder det giver dig af frisurer, din ansigtsform i forhold til den nye frisure. Hun sammenholder nu disse fakta og konkluderer, hvilke frisurer der bedst vil klæde dig”.

stylist, Malene Blaabjerg, styleadvisor, stylistuddannelse, Ipoint, stylingteknikker

 

Hvilken en af de to måder vil du lytte mest på og føle dig mest tryg ved?

De fleste, vil helst have kyndig vejledning, tilpasset deres stil og person.

Du hjælper altså bedst din kunde, ved at være klædt fagligt godt på til din vejlederopgave. Du hjælper kunden væk fra hendes tvivl og det at skulle tage stilling til, om du nu har ret; for du er også yngre, mere modig, pænere end hende. Du holder så at sige øjet på den faglige bold, lærer din kunde nyt – og hun føler sig ekstra sikker og glad, når hun går hjem med det nye du har solgt hende.

Hun er sikkert også gladere, fordi det negative og tvivlen ikke har fået plads i sindet og hun føler sig super godt behandlet.  Det er også meget sjovere, at arbejde med kvinder og mode, når kunderne kommer mange gange glade igen, når nye kunder kommer til på grund af godt ry og omsætningen oven i købet stiger.

Hvis du også, vil kunne beherske alle Ipoint stylingteknikker, så skal du melde dig på StyleAdvisor Uddannelsen. Læse mere HER

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *