Kunder der siger nej er en hjælp

 

stylistuddannelse, kundevejledning, butikskursus, salg, kundevejledning, styleadvisor, maleneblaabjerg, stylecoach

 

Jeg opfordrer mine kunder til at sige nej til de varer jeg viser dem.

Jo jeg gør, jeg beder mine kunder om at sige nej, lige så tosset de måtte have lyst til.

Hvorfor spørger du måske?

Hvorfor ikke – har jeg så kvikt lyst til at spørge tilbage.

Et nej behøver ikke være svært.

Hvis din kunde har sagt ja til hjælp er et nej ikke personligt.

Det er faktisk mega meget upersonligt.

For mig er et nej en hjælp – og det er ikke for at lyde frelst – eller ahaaaa jeg tænker sandelig nyt her – det er slet og ret fordi et nej er en R-I-G-T-I-G god hjælp, når jeg skal læse min kunde og hendes stil.

I dag mødte jeg for eksempel en kunde, der gerne ville have hjælp til at finde sin helt rigtige kjole til en fest hun længe havde glædet sig til. Der var krav til kjolen – intet måtte overlades til de rene tilfældigheder.

Efter lidt upræcise beskrivelser af, hvad det egentlig var hun søgte – for hun ville jo også gerne inspireres sagde jeg til hende:

”Ok nu viser jeg dig et par kjoler – din opgave er at sige nej – og gerne med en begrundelse, hvis det er noget, du ikke synes er rigtigt”

To nej efter stod min kunde i prøverummet med to kjoler – den første hun prøvede var drømmekjolen. Hurtigt, let og til stor jubel.

Min pointe:

Et nej fra en kunde er et nemt vink med et vejskilt – ”Vi skal en anden vej”…. Og når dit net er finmasket nok til at fange signalerne din kunde giver dig – bliver det let som en leg at navigere i en anden retning – din kundes retning. Jo mere viden du har om styling, jo flere veje kan du gå af, og mængden af veje der ender blindt reduceres til en minimal mængde.

Hvad gør et nej ved dig ?

(C) Malene Blaabjerg, Masterstylist.

Bliv stylist.

Tag uddannelsen som enkelte kurser, i moduler eller én samlet uddannelse

Se mere her: StyleAdvisor Stylistuddannelsen

“Jeg er blevet mere bevidst om, hvor finmasket et værktøj styling er og hvor dybt det kan forandre en persons følelse af sig selv” –  Julie Styliststuderende efter 3. dag på Stylistuddannelsen.

 

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *